De fiets van …… [3]

Steven Hamstra

 

 

Volgens de initiatiefnemer van deze rubriek durfden het maar weinigen aan om een stukje in te zenden en de geheimen van hun fiets prijs te geven. Nu heb ik in ieder geval niets te verbergen (in mijn oversized frame zit tot op heden geen motortje, maar het is toch wel handig dat daar ruimte voor is… 😉

Dit is inmiddels mijn vierde racefiets, ik begon ooit op een stalen Panasonic uit de begin jaren ’80, toen ik wat regelmatiger ging fietsen kocht ik een aluminium Koga en toen ik de smaak echt te pakken kreeg (zo’n 6 a 7 jaar geleden) kocht ik mijn eerste carbon racefiets. Een Isaac Sonic, keurig afgemonteerd met Sram Force en handgespaakte niobium wielen van Zoran. Twee jaar geleden begon ik mij ook steeds meer te interesseren in het materiaal waar ik op zat en dat heeft geresulteerd in mijn huidige droomfiets mag ik wel zeggen. Deze heb ik niet in één keer gekocht. Twee jaar geleden heb ik mijn huidige wielset al aangeschaft. Ik geloof wel in de aerodynamische én mentale voordelen/kick van een mooie hoge wielset. Toen ik mij erin ging verdiepen kwam ik erachter dat een wat bredere (u-vormige) velg de beste keuze was. Tegenwoordig hebben de meeste wielbouwers dit concept wel opgepakt, maar destijds waren er maar een paar merken die hierin voorop liepen. Zoals Zipp, Hed en Enve. Na lang speuren, wikken en wegen wilde ik toch graag voor het beste gaan (wat mij betreft Enve), helaas zijn deze wielen bijna niet te betalen. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon en op marktplaats kon ik een los voorwiel op de kop tikken en via een Belgische dealer kon ik een velg voor mijn achterwiel uit Amerika laten komen. Omdat White industrie naven heel goed aangeschreven staan en ook nog mooi (zwart) bij mijn wielen staan heb ik een setje aangeschaft. Het geheel heb ik laten spaken door Zoran, beter kan je niet krijgen!

Vorige kerst besloot ik dat na 6 jaar mijn Isaac wilde degraderen tot een ‘slecht-weer-fiets’ en dat ik mijn zuurverdiende spaargeld aan een nieuwe fiets (zonder wielen) wilde gaan besteden. Na enige tijd rondneuzen (de zoektocht is alleen al leuk) had ik in ieder geval besloten om voor een aeroframe te gaan. De laatste tijd zie je een mooie ontwikkeling dat fietsfabrikanten specifiek fietsen ontwikkelen voor bepaalde omstandigheden (bergen, kasseien, tijdrit, etc). En aangezien ik voor 98% mijn kilometers in het vlakke Nederland afleg is het een logische keuze om voor een aero dynamische fiets te kiezen gezien je daar het meeste profijt van hebt. Daarnaast vind ik het trouwens ook nog erg mooi. Na veel wikken en wegen besloot ik voor de Cervelo S5 te gaan. Komt zeer goed uit de testen, levenslange garantie, Cervelo is natuurlijk één van de voorlopers op aero gebied en daarnaast vind ik die S5 ook gewoon een hele mooie fiets. Dus wat wil je nog meer. Uiteindelijk kon ik een goede deal sluiten bij wijlen Cycletrend (overjarig model) en inmiddels heb ik al één seizoen met heel veel plezier erop rondgefietst. Ik kan het me verbeelden, maar dat ding gaat verrekte hard, maar dat kan natuurlijk ook het mentale aspect zijn. En ook dan is het me meer dan waard! J

Zie jullie komend wielerseizoen!

Met sportieve groet,

Steven Hamstra